Výživa
Když léto velí jíst a pít

Když léto velí jíst a pít

V horkých letních měsících je dobré se stravovat pravidelně a především nezapomínat ani na teplé jídlo. Většina lidí si myslí, že je ideální v tomto období jíst pouze studenou a suchou stravu, jako jsou sýry, uzeniny a pečivo s trochou zeleniny. Opak je ale pravdou.

Konzumace těchto „studených“ potravin vede hlavně přes léto k zahuštění krve a snížení tělních tekutin, což v horkých letních měsících rozhodně není ideální. Proto doporučujeme i v těchto urputných vedrech nezapomenout k obědu nebo večeři něco uvařit.

Jaké potraviny ideálně jíst?

Mezi vhodná jídla patří obiloviny, jako je rýže, pohanka, quinoa či kuskus, v kombinaci s drůbežím masem či netučnou rybou nebo mořskými plody a zeleninou. Jídla typu rizoto a podobné směsi jsou v horkém počasí naprosto ideální. Jejich příprava navíc nemusí zabrat ani příliš mnoho času.

Potraviny, které chladí

Existuje celá řada potravin, které mají vysloveně chladivé účinky. Vedle těch, které už byly zmíněny v předchozím textu, je třeba připomenout obzvlášť jogurty a zakysané mléko. Opět bez přídavků cukru. Ze zeleniny pak zejména rajčata, salát, ředkvičky. Své udělají i studené polévky, které opravdu nemusí být jen v podobě rozmačkaných jahod v mléce. Stačí projít internet a vybrat si ze španělské či řecké kuchyně tu správnou. V nápojích můžete využít také mátu či meduňku. Do pokrmu lze v rozumném množství přidat hrách či fazole mungo. Mírně slané pokrmy jsou v horku rozhodně výhodnější než ty sladké.

Sladké a moučné ne

Sladké potraviny včetně zmrzliny vám nezaženou pocit žízně. Naopak po nich dostanete mnohem větší chuť na další porci. Souvisí to i s tím, že cukr má tendenci v našem těle vázat vodu, což logicky nese sebou potřebu jejího přísunu. Současně cukr vyvolává potřebu dalšího cukru, vede k přejídání a na to nejsme v parném létě nastaveni.

Podobné to je vlastně i s moukou. Pokud budeme konzumovat příliš mnoho pečiva, budeme mít velký příjem sacharidů, stále žízeň a potřebu něco sníst, aniž bychom byli schopni v letních vedrech energii vydat.

Nevhodné potraviny

  • Saláty obsahující pouze syrovou zeleninu/ovoce
  • Uzeniny, tučná masa
  • Plísňové sýry
  • Citrusy a jiné dovážené ovoce
  • Průmyslově zpracované potraviny
  • Studené nápoje s ledem

Vhodné potraviny

  • Obilniny – pohanka, amarant, quinoa
  • Lilek, cuketa, řepa, rajčata
  • Polníček, různé zahradní saláty
  • Ovocné kompoty
  • Sezonní ovoce
  • Jehněčí maso
  • Ovčí a kozí sýry

Přidejte na tekutinách

V létě a zvláště v horkých letních dnech je potřeba zvýšit příjem tekutin, aby nedošlo k dehydrataci a přehřátí organismu. Nejlepší je obyčejná voda pokojové teploty. Můžete jí ochutit plátky salátové okurky, pomeranče nebo citrónu a z bylinek je osvěžující máta nebo meduňka. Dalším zdrojem tekutin mohou být různé ovocné a zeleninové šťávy a v poslední době také oblíbené studené polévky. Vyhněte se sladkým, přechlazeným a alkoholickým nápojům. Příliš sladké a chlazené nápoje žízeň naopak ještě zvýší a oslabují naše trávení. Přemíra alkoholu organismus zase zatěžuje a už vůbec neprospívá naší linii.

Vody nejen minerální

Nezáleží pouze na tom, kolik tekutin do sebe v průběhu dne přijmeme, ale také na tom, jaké je jejich složení. Nejvhodnějším nápojem ke stálé konzumaci je pitná voda ze studny či vodovodu, potažmo balené vody – nejlépe kojenecké, pramenité či slabě mineralizované přírodní vody sycené oxidem uhličitým. Ten však může u citlivějších jedinců vyvolávat potíže s trávením a způsobuje pocit nadmutí. K doplnění pitného režimu jsou vhodné i slabé zelené čaje, ředěné a nepřislazované ovocné šťávy a „bylinkové vody“.

Oblíbené minerální vody nejsou vhodným základem pitného režimu. Pro některé jedince mohou být sice léčivé, avšak pouze v podobě krátké pitné kúry. Jejich pravidelnou konzumaci by naopak měli hlídat lidé s vysokým krevním tlakem, onemocněním oběhové soustavy i ledvinovými kameny. Pokud se bez minerálních vod neobejdete, vybírejte ty málo či středně mineralizované a střídejte druhy.

Bylinné čaje

Patříte-li mezi milovníky bylinných čajů, pak byste měli druhy bylinek střídat a hlídat, ať je léto, nebo zima. Většina bylinkových čajů se totiž nehodí k dlouhodobému užívání a zbytečně zatěžuje tělo. K ochlazení organismu se hodí např. vlažný mátový čaj nebo odvar z listů černé bazalky. Osvěžující může být i nápoj připravený z drcených čerstvých listů meduňky a citronové šťávy.

Pozor na alkohol

Je všeobecně známo, že nápoje s obsahem alkoholu nemají na lidské tělo dobrý vliv, ba naopak. Jedním z problémů, se kterým se můžete setkat, je dehydratace. Jestliže sedíte celé odpoledne na sluníčku a k tomu popíjíte koktejly, dejte si pozor, aby to s vámi neseklo! Vždy myslete na to, že jedna sklenka něčeho ostřejšího se rovná jedné sklence vody. Tu rozhodně mějte stále po ruce a průběžně tím tělu dodávejte dostatek tekutin. Vyhněte se tvrdému alkoholu a popíjejte raději vinné střiky nebo pivo. Také dostatečně jezte! Pít na lačný žaludek není nejšťastnější nápad!

https://www.bcare.cz/cz/zdravy-zivotni-styl/bylinna-lekarna/bylinne-sirupy/

Zdroje: Kristýna Vágnerová – Prostřeno.cz, Bronislava Silná – Styl.InStory.cz, LadyLab.cz, CoopClub.cz, Mgr. Zuzana Douchová – ZuzanaDouchova.cz a Celita.cz