Výživa
Když oves říká „Dobré ráno“

Když oves říká „Dobré ráno“

Objevují se snad v každém doporučení týkajícím se zdravého stravování, v každém vzorovém jídelníčku. Výživoví poradci na nich vyzdvihují dokonalé složení, sportovci je velebí jako vynikající zdroj energie, jiní na ně nedají dopustit, protože jim pomohly ke snížení hmotnosti… Důvodů, proč ovesné vločky nedávat jen králíkům, kozám, koním a domácím mazlíčkům, je hodně.

Oves patří do čeledi lipnicovitých (Poaceae), tedy trav. Pochází pravděpodobně z Malé Asie. Od doby bronzové se po celém světě pěstuje ve všech mírných podnebných pásmech, dokonce v nadmořských výškách do 1600 metrů.

Oves sice byl znám již antickým lékařům, ale teprve středověká klášterní medicína mu věnovala větší pozornost. Již tehdy – stejně jako dnes – stálo v popředí zevní užití při kožních onemocněních.

V různých zdrojích se lze dočíst, že oves byl využíván především pro změkčující obklady při kožních vředech. U abatyše Hildegardy z Bingenu požívá oves, jemuž se připisuje hřejivé působení, zvláště vysokého hodnocení – doporučuje jej nad rámec obvyklých aplikací i jako prostředek na posílení nervů a chválí používání ovesných vloček při stavech slabosti.

Oves – schránka zdravých pokladů

  • Sacharidy

Ovesné vločky tvoří z cca 70% sacharidy, proto jsou dobré jako snídaně na každé ráno. 10% z těchto sacharidů jsou sacharidy a 90% je škrob.

  • Bílkoviny

V ovesných vločkách najdeme na 100g cca 17g bílkovin a proto jsou velice vhodné do diet, anebo při budování svalové hmoty.

  • Vláknina

Většina vlákniny v ovesných vločkách je rozpustná. Celkově se tato vláknina tráví pomaleji a potlačuji hlad. Vláknina v ovesných vločkách je tzv. betaglukan, který je znám tím, že snižuje cholesterol a to hlavně LDL (ten špatný).

  • Škrob

Přibližně 10% tvoří v ovesných vločkách škrob, který je trochu jiný než u ostatních zrn a lépe na sebe váže vodu.

  • Tuky

Vločky obsahují také tuky a to zejména nenasycené mastné kyseliny cca 6%.

  • Vitamíny –  Vitamín A, vitamín D, B5, B6, B2 a B1
  • Minerální látky – Draslík, Měď, Sodík, Zinek, Fosfor, Železo

Proč jíst ovesné vločky

  1. Obsah vlákniny

V ovesných vločkách se nachází vysoký obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny. To z nich dělá jídlo, které dokáže zasytit na dlouhou dobu. Vláknina a komplexní sacharidy totiž působí jako stabilizátor glukózy, prospívá trávicímu traktu, bojuje proti zácpě a účastní se na vyživování organismu. Správně připravené vločky vám tak udělají i další službu – nebudete mít dopoledne takovou velkou chuť na malé pamlsky, které máte v šuplíku nebo v tašce.

  • Upravují cholesterol

Věděli jste, že pravidelnou konzumací ovesných vloček upravujete svůj cholesterol? Děje se tak prostřednictvím omega-3 nenasycených mastných kyselin, které mají množství pozitivních účinků. Například zabraňují vzniku krevních sraženin a působí protizánětlivě. Pomáhají také odstranit menstruační bolesti a jsou vhodné při péči o pleť.

  • 3.      Bojují proti cukrovce 2. typu a vysokému tlaku

Některé výzkumy potvrdily, že ovesné vločky jsou dobrým bojovníkem proti cukrovce 2. typu a vysokému krevnímu tlaku. Celkově jsou vločky vhodným doplňkem při léčbě zdravotních problémů a dokonce – pozor – působí jako afrodiziakum. Pomáhají totiž zvyšovat hladinu testosteronu.

  • Bojovník i proti rakovině

Ovesné vločky jsou podle vědeckých studií preventivním prostředkem proti rakovině. Jejich pravidelnou konzumací dodáte tělu vlákninu a živiny, které bojují proti tomuto zákeřnému onemocnění dnešní doby.

Ovesná kaše k snídani

Začít den teplou snídaní je obzvlášť v zimě velmi příjemné. Kaše z ovesných vloček vás na dlouho zasytí a díky své přirozené sladkosti i ukojí mlsnou. Navíc mlsáte zdravě, zvlášť když kaši doplníte ovocem, oříšky nebo semínky. Občas se ozývají hlasy, že vločky vařené v mléce se špatně tráví, ale důvodem bývá spíš nesnášenlivost mléka než tato kombinace. Ta je totiž výživově mnohem hodnotnější, obsahuje komplexní sacharidy, bílkoviny, vápník a vlákninu. A také vám vůbec nic nebrání povařit vločky místo mléka ve vodě, na nutriční hodnotě pokrmu nic zvláštního netratíte. Nebo použijte sójové či jiné rostlinné mléko, to je možná vůbec nejlepší rada.

Chcete-li si dopřát pro změnu trochu jinou snídani, zkuste pečenou ovesnou kaši. Ovesné vločky jsou zdrojem mnoha minerálních látek, vitamínů, vlákniny a dalších živin, které jsou nezbytné pro správné fungování našeho organismu.

Počet porcí: 3 – 4 porce

Ingredience:

  • 1 hrnek ovesných vloček
  • špetka sušeného zázvoru
  • půl lžičky prášku do pečiva
  • půl lžičky skořice
  • špetka soli
  • 1 hrnek ovesného mléka
  • 1 lžíce medu
  • 2 broskve
  • hrst kustovnice čínské, čili goji
  • máslo k vymazání pekáčku

Postup:
Nejprve smíchejte ovesné vločky s kypřícím práškem, špetkou soli, skořicí a zázvorem. Poté vyšlehejte mléko spolu s vejcem a medem a tuto tekutou směs přilijte k ovesným vločkám. Vše pořádně promíchejte. Mezitím si nechte rozpéct troubu na 180 °C a připravte si menší zapékací mísu vymazanou máslem. Do mísy vrstvěte střídavě vločky s plátky broskví a posypte goji. Pečená ovesná kaše je hotová přibližně za půl hodiny. Při servírování ji můžete ještě vylepšit pár kapkami medu nebo lžící dobrého bílého jogurtu. A pokud kaše nezmizne z pekáčku již během snídaně, můžete si ji dopřát i coby chutnou studenou svačinku.

Tak zdravý den a dobrou chuť.

Zdroje: AllNature.cz, Fresh.iPrima.cz, MojeZdraví.cz, Deník.cz, ZdravíZone.cz, BylinkyProVšechny.cz, Rehabilitace.info