Výživa
Nebuďte kyselí. Mějte své zásady

Nebuďte kyselí. Mějte své zásady

Když něco shoří, jediné, co zbyde, je popel. A podobně to funguje také ve vašem těle. I potraviny, které jíte, po sobě totiž zanechávají „popel“, jemuž se říká metabolický odpad. Že to není až taková tragédie? Jak se to vezme. Zastánci zdravého životního stylu tvrdí, že tento nepořádek má přímý vliv na kyselost krve i celého organismu, což zase zvyšuje riziko chronických chorob, a to včetně rakoviny. Jak si ve svých útrobách řádně uklidit? Klíčem je strava zásadité povahy. 

Každé sousto a každý doušek, jež spolkneme, musí naše tělo zpracovat. Přitom probíhají nesčetné fyzikální a chemické procesy. Naše výživa spouští „reakce“ takříkajíc s naším tělem. Jak tyto reakce vypadají, to je u každé skupiny potravin jiné. Proto se potraviny dělí na dvě skupiny: kyselinotvornou a zásadotvornou. Aby se mohla neutralizovat kyselinotvorná potravina, musí se tělu poskytnout zásadité látky. Důležitou zásadou pro vyrovnání rovnováhy je například vápník, který tělo za tímto účelem uvolňuje z vlastních zásob.

Nebuďte kyselí

Překyselení organismu nebyla doposud věnována moc velká pozornost. Ukazuje se, že dlouhodobý zdravotní stav je lepší, když pH těla je neutrální nebo lehce zásadité. Pokud máme sklon spíše ke kyselému pH, hrozí vyšší riziko osteropózy, oslabení svalů, srdečních onemocnění, cukrovky, onemocnění ledvin a řady jiných zdravotních problémů. Je proto důležité udržet správnou rovnováhu kyselin a zásad v našem těle.

Jaké jsou vnější znaky překyselení organismu?

  • Povlak na jazyku (plísně)
  • Suché, lámavé vlasy s lupy
  • Lámavé nebo ztluštělé nehty
  • Nervózní, neklidné až podrážděné vystupování
  • Bledá, suchá až popelavá pleť s předčasnou tvorbou vrásek

Obecně platí, že cukry, potraviny živočišného původů, průmyslově zpracované a rafinované potraviny, kvasnicové produkty, kvašená jídla, obilniny, umělá sladidla, káva, alkohol, čokoláda a sycené limonády jsou kyselinotvorné. Naopak zásadotvorné je zejména ovoce a zelenina.

I příprava jídla ovlivňuje výslednou kyselost/zásaditost. Zde platí, že syrová strava je více zásaditá než vařená jídla.

Paradoxní je, že např. šťáva z citrónu působí zásadotvorně. To dokazuje, že i když jsou potraviny kyselé na chuť, nemusí být kyselinotvorné. Užívání neředěné citronové šťávy před jídlem se dokonce doporučuje při snaze o odkyselení organismu.

Mějte své zásady

Aby naše tělo bylo zdravé, je třeba ho také udržovat v zásaditém prostředí. Krev v těle by měla být lehce zásaditá, s ideální hodnotou pH mezi 7,35 a 7,45. Jaké jsou tedy zásadité potraviny, které nám pomáhají udržovat zdravé prostředí v těle? 

Nejzásaditější potraviny jsou podle současných vědeckých výzkumů tyto:

  • citron, grapefruit,
  • chřest, petržel,
  • brokolice, česnek,
  • syrový špenát, meloun,
  • celer, řepa,
  • ječmen, cibule

K zásaditému prostředí v našem těle nám pomáhají také další potraviny: zeleninové a ovocné šťávy, obecně čerstvá listová, plodová a kořenová zelenina, zelené čaje, nesolené mandle, rozinky, mango, kiwi, dýně, fazole, houby, zeleninové natě, bílý pepř, nové koření.

Mezi sladidla, která jsou zásaditá, patří stévie nebo med.

Z tuků jsou to oleje lisované za studena (kokosový, rybí, olivový, pupalkový, avokádový olej) a ještě sem patří syrové nepasterizované mléko.

Tradiční čínská medicína také vnímá důležitost zásadotvorných potravin, jen na to jde jinak, pohledem energetickým, resp. yinovým a yangovým.

  • Kořenová zelenina – vzhledem k yangovému charakteru těchto potravin v tradiční čínské medicíně, a jejich obsahu minerálů, větším než u mnoha druhů jiné zeleniny, lze konstatovat, že se jich nemůžete přejíst. Vhodné jsou ředkvičky a ředkev (černá, červená nebo bílá), řepa, mrkev, tuřín, křen a dýně. Lze ji konzumovat po vaření nad párou pouhých 15-20 minut, kořenová zelenina má dobrou sytící schopnost.
  • Brukvovitá zelenina – Oblíbená zelenina, například lze konzumovat jen s malým množstvím zdravé, domácí omáčky pesto. Patří k nim brokolice, zelí, květák, růžičková kapusta a podobně.
  • Listová zelenina – Patří mezi ně kapusta, mangold, šprucha, listy tuřínu a špenát. Obsahují mnoho K vitamínu a kyseliny listové, špenát je také plný vitamínů, minerálních látek, fytochemikálií, antioxidantů a vlákniny, které pomáhají zlepšit trávení a dokonce i zrak.
  • Česnek – Skutečný zázrak, česnek se objevuje v seznamech potravin, které podporují celkové zdraví a patří mezi zásadotvorné. Mezi jeho další výhody patří schopnost podporovat kardiovaskulární a imunitní systém, snižuje krevní tlak, přispívá k očistě jater a léčbě nemocí.
  • Kapie a kajenský pepř – Jako součást tropických paprik, které obsahují enzymy nezbytné pro žlázy, kapie (a též) kajenský pepř je jedním z nejvíce alkalizujících potravin. Má antibakteriální vlastnosti a je bohatý zdroj vitamínu A, v boji proti škodlivým volným radikálům, které vedou ke stresu a nemoci.
  • Limetky – Limetky lze řadit k nejvíce alkalickým potravinám. Jako přírodní dezinfekční prostředek může léčit rány a zároveň působí proti překyselení a virozám, stejně jako kašli, nachlazení, chřipce a pálení žáhy. Limetka také působí na játra a podporuje detoxikaci.

Jak jste na tom?

Ano, je snadné zjistit, jestli jste překyselení, nebo nikoli. A jde to z pohodlí domova. Stačí jen koupit si v nejbližší lékárně test, resp. lakmusový indikační pH papírek. Ten pak namočíte do vašeho vzorku moči na jednu sekundu. Indikátor na lakmusovém papírku se pomocí chemické reakce zabarví do určité barvy. No a podle barvy, která se zobrazí na indikátoru, vyčtete na přiložené stupnici, jaká je výška pH vašeho těla.

Optimální, neutrální, pH těla je kolem 7,36 – 7,44. Klesáním pH pod hodnotu 7 kyselost narůstá a naopak stoupáním pH nad 7 narůstá zásaditost. Tak jak jste na tom?

Zdroje: ČistáVoda.cz, MUDr. David Frej – Dr.Frej.cz, Šárka Nováková – JakvKuchyni.cz,  Rehabilitace.info, Lavita-Czech.cz, FerPotravina.cz a Prostřeno.cz