Zdraví
O šálku zeleného zdraví

O šálku zeleného zdraví

Zelený čaj pili naši předkové již před pěti tisíci lety a moc dobře věděli proč. Účinky tohoto nápoje jsou totiž téměř zázračné. Možná máte pití zeleného čaje spojené spíše s klidnou atmosférou a detoxikací organismu po náročné noci. Zaměřili jsme se na jeho další, vědecky podložené benefity, po jejichž přečtení si budete chtít dopřávat svůj osobní zen se zeleným čajem každý den. A uděláte jen dobře. Blahodárné účinky zeleného čaje na lidský organismus jsou opěvovány po generace. Možná budete sami překvapeni, jaký vliv na naše zdraví skutečně má!

Čaj má velmi lehkou a jemnou chuť, světle žlutozelenou barvu a spoustu pozitivních účinků. Zvěsti o jeho léčivých účincích se tradují již více než 4 000 let. Nejznámější příběh o jeho původu vypráví o čínském císaři Shen Nengovi, který jednoho dne převařoval vodu a do hrnce se mu snesl lístek z nedalekého keře. Když lístek nechal povařit a poté vývar ochutnal, tak ho velice okouzlil a po čase začal pociťovat jeho schopnosti.

Ze začátku mu byly přisuzovány schopnosti uhasit žízeň, pomoc proti únavě a dokázal pozvednout náladu, později léčivých účinků bylo prokázáno mnohem více. Nyní jsou prokázány účinky v prevenci proti rakovině, dále pomáhá zvýšit odolnost srdce proti kardiovaskulárním nemocem, prodloužit délku života, detoxikovat tělo, posílit imunitu a také zabránit vzniku zubnímu kazu.

V čem je zelený čaj odlišný od černého?

Oba čaje pochází ze stejného keře Čajovníku čínského, který pochází z jihovýchodní Asie. Odlišují se však ve svém zpracování. Lístky čajovníku obsahují enzymy, které po utržení oxidují. Zpracování zeleného čaje spočívá v tom, že lístky se lehce napaří nebo jemně zahřejí a tím se proces oxidace zastaví.

Oproti tomu při zpracování černého čaje proběhne celý proces oxidace a čaj se dále fermentuje, přičemž poté získá svou typickou tmavohnědou barvu. V čerstvě natrhaných lístcích se nacházejí polyfenoly, díky kterým čaj má své zdravotní účinky. Procesem fermentace jsou však tyto látky zničeny, a proto černý čaj nemá své účinky tak výrazné jako zelený čaj, který je zpracováván mnohem šetrněji.

Zelený čaj a naše zdraví

Tajemství zeleného čaje spočívá v jeho složení, a konkrétněji v bohatství různých složek. Jeho listy jsou bohaté na polyfenoly, katechiny nebo epigalokatechinové galátové sloučeniny. Ty posledně jmenované jsou silným antioxidantem, který je mimo jiné odpovědný za odstraňování rakovinných buněk a to bez poškozování tech zdravých. Jen tak pro zajímavost  stejné polyfenoly se nacházejí také v červeném víně, ve kterém si obzvláště libují Francouzi. I přes stravu, která je bohatá na tuky, tak mají lepší zdraví než Američané. To je další z faktů,  potvrzujících blahodárné působení zeleného čaje.

V květnu 2006 uveřejnili výzkumníci Yaleovy univerzity článek porovnávající více než 100 různých studií zaměřených na kladné zdravotní účinky zeleného čaje. Upozornili na něco, co nazvali „asijským paradoxem“, kdy navzdory velmi rozšířenému kouření cigaret je v Asii malý výskyt srdečních chorob a rakoviny. Teoretizují, že 1,2 litru čaje, který mnozí Asiaté vypijí každý den, přináší vysoké hodnoty polyfenolů a dalších antioxidantů. Tyto složky pak mohou různými způsoby zlepšit stav kardiovaskulárního systému, včetně prevence spojování krevních destiček a prevence zvyšování hodnoty cholesterolu. To uvádějí výzkumníci, jejichž studie se objevila v květnovém vydání magazínu Journal of the American College of Surgeons. Výslovně uvádějí, že zelený čaj může pomoci v prevenci oxidace cholesterolu LDL („špatný“ cholesterol), což následně může vést ke snížení zanášení cév.

Jiná studie, tentokrát z Japonska, byla provedena na 40 530 japonských dospělých. Ti, kdo pili zelený čaj v množství 5 a více šálků denně, měli během periody 11 let nižší pravděpodobnost na úmrtí způsobené: 

  • jakoukoliv nemocí – o 23 % menší riziko u žen a 12 % u mužů
  • srdečně-cévní poruchou – o 31 % menší riziko u žen a 22 % u mužů
  • mrtvicí – o 42 % menší riziko u žen a 35 % u mužů

Další studie na 14 001 starších obyvatelích Japonska zjistila, že ti, kteří přijímali zelený čaj, měli o 76 % nižší riziko úmrtí během období 6 let.

A co psyché?

Nejlépe popisuje účinky čaje na lidskou psychiku Karel Valter ve své knize Vše o čaji pro čajomily:

„… při použití 12,5 g průměrného čaje na 1 l vody bude šálek čaje o obsahu 200ml obsahovat asi okolo 60 mg kofeinu, což je asi poloviční dávka než u standartní sedmigramové kávy. Toto množství vyvolává u průměrného zdravého člověka lehkou stimulaci, která se projevuje zlepšením psychické činnosti, vyjasněním myšlenek, zlepšením paměti a všeobecným lehkým pocitem svěžesti jak po stránce psychické, tak i fyzické.“

Věděli jste, že…

Zelený čaj má široké spektrum využití. Proč pít zelený čaj? Zelený čaj obsahuje látky jako kofein, L-theanin, nebo například katechiny. Co tyto látky dokáží? Zde je pár zajímavostí, které jste možná o zeleném čaji vůbec nevěděli. 

  1. Pití zeleného čaje potenciálně pomáhá zlepšit paměť.
  2. L-theanin, jež zelený čaj obsahuje, napomáhá navodit stav relaxace. Tato aminokyselina dokáže navíc navodit příjemné pocity a zbavit se úzkostí.
  3. Katechiny mají pozitivní vliv na sítnici, čočku a rohovku. Právě antioxidanty zeleného čaje chrání zrak před očními chorobami.
  4. V Čínské a Indické medicíně byl hojně používán k hojení ran, kdy se zelený čaj nanášel přímo na postižené místo.
  5. Kloktání čaje vás zbaví zápachu z úst.
  6. Zaléváním rostlin zeleným čajem přispíváme k tvorbě nových květů.
  7. Pár listů zeleného čaje zbaví lednici nepříjemného zápachu.
  8. Trápí vás kruhy pod očima? Stačí si na několik sekund přiložit vlhký sáček zeleného čaje na oči a kruhy rázem zmizí.

Kolik je akorát?

Podle posledních zjištění, která uveřejnil server Health, jsou optimální alespoň dva šálky denně, aby byl zaručen pozitivní vliv na organismus. Podle doktora Zuo Feng Zhanga z University of Maryland, odborníka na výzkum rakoviny, jsou vhodné tři až čtyři.

I pití více šálků, v rozmezí 5–7 denně, může mít podle jiných odborníků stále pozitivní vliv na zdraví, například jako prevence proti výskytu rakoviny žaludku. Větší dávkování toho čaje prý také pomáhá při hubnutí a při snaze zlepšit metabolismus.

Názory na specifické množství se u různých odborníků liší, téměř všichni se ale shodují na tom, že by denní přísun zeleného čaje neměl přesáhnout 10 malých šálků (max. 4 větší hrnky na čaj). A to především u osob citlivějších na kofein nebo trpících nespavostí.

Maminy, pozor!

Určité složky obsažené v zeleném čaji podle některých výsledků snižují vstřebávání kyseliny listové, která je důležitá při eliminaci vrozených vad. Z tohoto hlediska by měly být při konzumaci zeleného čaje obezřetné hlavně těhotně ženy. Těm je doporučeno pití pouhých dvou malých šálků denně, v mnoha případech zní ale rada vyhnout se během gravidity zelenému čaji zcela.

Zdroje: Čajová-Zahrada.cz, Čajový.Blog, Wikipedie.cz, Darjeeling.cz, KvikTea.cz, Novinky.cz, MindFlow.cz, AhmadTea.cz, Gymbeam.cz