Zdraví
Po padesátce není čas zkracovat si život

Po padesátce není čas zkracovat si život

Většina lidí považuje padesátý rok věku za určitý přelom v životě, kdy už jsou definitivně za jeho první polovinou a musí se připravovat na novou životní etapu. Ta se ale může výrazně lišit. Zatímco jedni udělají velké chyby a podlomí si tak zdraví, druzí se jich vyvarují a mohou si užívat dobrého zdraví až do pozdního stáří. Jak tedy zůstat v kondici i po 50. roku věku?

Přestat kouřit

Že je kouření nezdravé, o tom tento článek být nemá. Nechci vám znovu připomínat, co všichni normální lidé, kteří mají všech pět pohromadě, dobře vědí. Kouření opravdu zabíjí. Po 35. roce života vám každý rok kouření ubere cca 3 měsíce života. Nekuřáci tak v průměru žijí o 16 let déle než kuřáci.

Odborníci nás kuřáky ujišťují o tom, že i když kouříme spoustu let, stále je možné negativní dopady kouření zvrátit. Jakmile definitivně „sekneme“ s cigaretami, pocítíme zdravotní přínosy svého rozhodnutí už po pár hodinách a s přibývajícími roky se budou prohlubovat. Co se přesně bude dít s naším tělem v hodinách a dnech po poslední cigaretě?

  • 1 den – Do jednoho dne poté, co skoncujeme s kouřením, snížíme riziko infarktu. Důvodem je menší zúžení žil a tepen a zvýšení hladiny kyslíku, který potřebuje naše srdce ke správnému fungování. Hladina nikotinu v krvi se v této době také sníží na zanedbatelné množství.
  • 2 dny – Po 48 hodinách začnou znovu růst dříve poškozená nervová zakončení. Můžeme si také všimnout, že se zostří smysly, které byly předtím otupeny kvůli kouření. Možná si uvědomíme, že vám jídlo chutná a voní lépe než dříve.
  • 7 dní – Týdenní milník je důležitý nejen pro naše zdraví, ale také proto, abychom uspěli se svým záměrem přestat kouřit – tedy pro naši vůli. U kuřáků, kteří úspěšně zvládnou týden bez cigarety, je devětkrát větší pravděpodobnost, že s tímto zlozvykem skoncují nadobro.
  • 5 let – Podle některých studií nyní klesne naše riziko úmrtí na rakovinu plic o polovinu ve srovnání s tím, kdy jsme kouřili.
  • 10 let – Riziko úmrtí na rakovinu plic se u nás sníží na riziko u nekuřáka. Buňky, které byly dříve prekancerózní (ve stadiu před vznikem rakoviny), jsou nyní nahrazeny zdravými buňkami. 
  • 15 let – Riziko infarktu a cévní mozkové příhody se snížilo na stejné riziko jako u člověka, který nikdy předtím nekouřil.

Omezit alkohol

Alkohol je pro řadu lidí příjemnou součástí života. Patří k nejrůznějším společenským příležitostem a událostem. Rádi si dáme sklenku vína nebo pivo k dobrému jídlu, při posezení s přáteli nebo na závěr náročného dne. Obecně lze říci, že existují situace, k nimž alkohol v rozumné míře může patřit. Kde je ale ta hranice, kdy je konzumovaný alkohol pro zdraví ještě bezpečný a kdy se již jeho pití stává rizikovým?

Alkohol je toxický zejména pro játra, ledviny, slinivku břišní, lidé se závislostí na alkoholu trpí poruchami výživy, avitaminózou, velmi často vysokým krevním tlakem, kardiomyopatií, žaludečními problémy v důsledku chronického zánětu, častěji onemocní nádory, diabetem 2. typu, jsou ohroženi intoxikací (otravou z předávkování), jsou náchylnější k nebezpečným infekcím, jako je např. tuberkulóza. Méně lidé vědí o jeho neurotoxických účincích.

Alkohol může být spouštěčem rozvoje některých psychických poruch, vede k degenerativním změnám periferního nervového systému – k alkoholické neuropatii, k poškození centrálního nervového systému, tj. ke kognitivním poruchám, demenci, epilepsii.

„Moderate drinking“, tedy pití umírněné, nepřemrštěné, tj. s mírou, někteří i doporučují. Je to konzumace s malým rizikem následných komplikací. V ČR je hranice oné relativně přijatelné konzumace vymezena dokonce úředně – Státním zdravotním ústavem:

  • Do doby dosažení zletilosti ani kapku.
  • Poté ženy za 24 hodin maximálně 16 g etanolu, u mužů za stejnou dobu 24 g etanolu.
  • Pokud se hodláte jen občas tzv. rozšoupnout (nárazové pití), nemáte popít více než 40 g etanolu.
  • Šestnáct gramů etanolu nabízí zhruba půllitr nepříliš silného piva, dvě deci vína, „malý panák“ destilátu.

Leč pozor – tím takřka abstinentní řehole nekončí. Dva dny v týdnu by navíc měl platit suchý zákon!

Víc spát

Stejně jako potrava, pití, dýchání, tak i spánek a odpočinek patří mezi základní biologické potřeby člověka a je nenahraditelný. Během spánku se z mozku odplavují toxiny, které vznikly v průběhu dne, protože jejich hromadění mozek poškozuje.

Young girl sleeping in bed

Spánek obnovuje fyzické i psychické síly a je prevencí celé řady onemocnění. Snižuje riziko vysokého krevního tlaku, deprese a obezity. Podporuje paměť, obranyschopnost, hormonální a metabolické pochody. Jeho nedostatek, nastřádaný v průběhu desítek let života, může být jednou z příčin Alzheimerovy choroby.

Chcete-li se dnes dobře vyspat, zopakujte si několik zásadních rad. Rad, které všichni moc dobře známe, ale velmi často se nám je prostě nechce dodržovat:

  • Dodržujte pravidelný režim spaní a vstávání.
  • Před spánkem pravidelně relaxujte. Vyvarujte se ostrého světla, které vyvolává neklid, stres a úzkost.
  • Vytvořte si takové spánkové prostředí, které bude temné, klidné, pohodlné a přiměřeně chladné.
  • Spěte na pohodlné matraci a pořiďte si polštář, který uvolní váš krk a ramena.
  • Poslední jídlo konzumujte nejpozději 2-3 hodiny před spaním. Nejezte kořeněná, tučná a špatně stravitelná jídla.
  • Věnujte se pravidelnému cvičení. Fyzickou aktivitu ukončete nejpozději 2 hodiny před spaním.
  • Před spaním nekonzumujte kofein, nepijte alkohol, nekuřte. Těžké?

Hýbat se a cvičit

Člověk je nedílnou součástí přírody. A protože příroda a vše v ní je v neustálém pohybu, měli bychom se i my občas zvednou z pracovní židle, nebo nepracovní pohovky a pohnout zase jednou kostrou. Ano, tento článek je určen primárně pro ty z nás, kdo alespoň v koutku své zlenivělé dušičky cítí dluh vůči zdravému pohybu, sportu, nebo prostě jakémukoli cvičení pro zdraví. Ano, pojďme cvičit, abychom byli zdraví. A že budeme krásnější? To je jen malý bonus navíc!

Jestli také patříte mezi lidi, kteří si každou věc v životě musí patřičně zdůvodnit, možná čekáte na ty správné argumenty, proč začít cvičit. Ano, cvičení, zdravé a správně prováděné cvičení má většinou jen samá pozitiva. Spolu se správnou stravou a životosprávou vám zdravé cvičení – a všimněte si, že neradíme jaké – přinese samé dobré věci:

  • Zlepší se vám kondice, a to znamená zdravější srdce, plíce, krevní oběh apod.
  • Svaly v těle začnou lépe fungovat a budou přirozeně spalovat nepatřičné tuky
  • Tělo se stane pevnějším a pružnějším – a to se projeví nejen na jeho přirozené kráse, ale také na vašem sebevědomí
  • Aktivní pohyb přispívá k detoxikaci, a tedy vyplavování škodlivin z těla
  • Cvičení přináší lepší soustředěnost
  • Uvolňuje stres
  • Zajišťuje lepší spánek
  • Zkrátka přináší mnoho celkových zlepšení ve fyzické i psychické oblasti

Mnoha lidem pomáhá správně cvičení ještě na mnohem více oblastí – například zlepšení trávení, snížená míra únavy, větší odolnost proti prochladnutí a celkově vyšší imunita proti různým nemocem a mnoho dalšího. Zkrátka – s cvičením je život o dost lepší, zdravější, plnější, vyrovnanější.

Zdroje: NZIP.cz, AAZdraví.cz a Tereza Vávrová