Výživa
Znovuobjevená pohanka

Znovuobjevená pohanka

Pohanka je přirozeně bezlepková pseudoobilovina s lehce oříškovou chutí. Díky obsahu rutinu se doporučuje její konzumace především starším lidem, rutin má příznivý vliv na pružnost cév. Dále obsahuje měď, selen, mangan a hořčík, vitamíny B, E, C. Konzumace pohanky přispívá normální funkci dýchacího systému a normální činnosti kardiovaskulárního systému.

Pohanka se k nám dostala ve 12. století z jižních svahů Himálaje. Svůj český název získala díky pohanským nájezdníkům (Saracénům a Tatarům), kteří ji do Evropy rozšířili. Během několika století se podobně jako jáhly vyšvihla mezi nejoblíbenější plodiny, které se u nás jedly. Zvláště populární byla na Těšínsku, Valašsku a v Beskydech. Největší rozmach pěstování nastal zejména v 16. a v 17. století. Poté její význam postupně klesal a výrazný úpadek nastal v minulém století.

Mattioli, významný renesanční lékař a botanik a také autor veleslavného herbáře, řekl o pohance: „Chudí lidé chleby sobě z ní pekou. Je dosti chutný, ale černý. Dobře sytí, hodí se pro lidi pracovité, je záživnější nežli ovesný chléb. Mouka z pohanky vařená v mléce a zevnitř přiložená, dobrá jest proti horkým otokům červené nemoci. Slepice a kuřata po ní velmi a brzo tloustnou.“

Jaké poklady obsahuje

Semena pohanky obsahují draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek. Z vitaminů skupinu B, cholin, rutin a tokoferol (E). Najdeme v ní i nenasycené mastné kyseliny.

  • Pohanka je ceněna pro vysoký obsah rutinu. Je obsažen hlavně v nati, slupkách a v semenech. Rutin má léčivý účinek na cévy v celém organismu. Vrací jim pružnost a s přítomným vitaminem E léčí chorobné cévní změny. Spolu s vitaminem C snižuje riziko trombózy, infarktu či mozkové mrtvice. Proto je dobré jíst k pohance syrovou zeleninu.
  • Pohanka obsahuje velké množství zinku, který posiluje obranyschopnost sliznic, zejména ve chřipkovém období.
  • Snižuje tlak, hladinu cholesterolu, uklidňuje žaludeční a dvanáctníkové vředy, zmírňuje problémy křečových žil.
  • Důležitým prvkem je také cholin. Regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami a alkoholem. Pomáhá odbourávat nahromaděný tuk v játrech.
  • Pohanka je cenným zdrojem vlákniny. Patří k bezlepkovým potravinám a je vhodná pro celiaky.

Jak pohanka léčí

Pohanka celkově posiluje organismus, hodí se tedy k rekonvalescenci a jako hodnotná dietická strava. Léčebný účinek pohanky spočívá zejména v obsaženém rutinu, který je vynikající na léčbu všech druhů cévních potíží. Zvyšuje pružnost cév, snižuje lámavost kapilár – ovlivňuje tedy fragilitu cév (náchylnost k tvoření modřin a podlitin), hojí křečové žíly, hemoroidy. Je to dobrá prevence proti vápenatění cév – ateroskleróze i cévním mozkovým příhodám (mrtvicím). Účinkuje též při krvácení do sítnice. Snižuje krevní tlak, hladinu krevního cholesterolu, má detoxikační účinky. 

Pohanku rozeznáte už podle barvy. Pokud má barvu světlou (světle zelenou), znamená to, že prošla mechanickým loupáním. Takovou pohanku stačí propláchnout teplou vodou a uvařit. Pokud má barvu tmavší (tmavě hnědou) a je cítit kouřem, znamená to, že prošla při loupání vysokým teplem, kdy se ničí cenné látky běžně obsažené v pohance a může mít lehce pozměněnou chuť. Takovou pohanku propláchněte hned několikrát. Pokud můžete, určitě si vyberte tu světlou, je chutnější.

Kolik tváří má pohanka

Pohanku lze pořídit v několika formách. Pokud narazíte na tmavě hnědou neloupanou pohanku, vězte, že ta není určená k jídlu, protože má tvrdou slupku. Používá se především pro pěstování.

  • Nejběžnější jsou malé kroupy, kdy se zrna loupou mechanicky (šetrněji a navíc se zachováním všech živin) nebo termicky (napařením, kdy slupka pukne a lze ji snadno odstranit). Pro mnohé strávníky však mají pachuť, pro kterou se jim vyhýbají.
  • Pokud patříte mezi ně, vyzkoušejte pohankovou lámanku z již nadrcených krupek, která má jemnější chuť, rychleji se připraví – třeba do kaší a také se ještě lépe váže, pokud ji chcete použít jako pojivo.
  • Především pro rychlé využití do snídaní se vyrábí pohankové vločky, které se používají stejně jako třeba ty ovesné.
  • Nejen pro bezlepkové pečení pak sáhněte po pohankové mouce. Můžete ji použít místo bílé nebo celozrnné mouky v řadě receptů, od palačinek, sušenek, muffinů až po chleba.
  • Z pohankové mouky se vyrábí také pohankové těstoviny.
  • Mezi ně ostatně patří – především v Japonsku populární – nudle soba, do nichž se však většinou přidává i pšenice, aby lépe držely tvar. Jsou rychle připravené a využít je můžete podobně jako rýžové nudle.
  • A v neposlední řadě můžete pohanku v obchodech ze zdravou výživou najít v podobě drobnějšího a lesklého bulguru

Vyzkoušejte nálev z pohanky

Možná pohanku občas používáte, ale zkoušeli jste už nálev, který má také pozitivní účinky? Příprava není složitá. Oloupanou a přebranou pohanku za stálého míchání opražíte, a dvě lžičky takto připravené pohanky nasypete do hrnečku. Zalijete je 200 ml vroucí vody a necháte louhovat až do vychladnutí. Pak nálev sceďte a můžete pít. Z jedné várky opražených semen ho můžete připravit dvakrát, hned po prvním scezení je nevyhazujte. Semínka navíc i po vylouhování můžete zkonzumovat.

Na rutin můžete být alergičtí

Pozor na to, že na pohanku můžete být i alergičtí. Alergická reakce na rutin se může projevit například ekzémem. V případě, že alergičtí nejste, vám skvěle zafunguje, ale má zahřívací účinky. Navíc podporuje pocení, což nemusí být za každých okolností žádoucí. Pokud vám to nevadí, dá se využít i jako pomoc při detoxikaci organismu.

Pěstování

Semena pohanky obecné lze koupit v každém dobrém zahradnictví. Pohanka není náročná na půdu, samozřejmě veškeré vhodné živiny se projeví na vzrůstu. Lze ji pěstovat v teplých oblastech i v podhůří. Roste velmi rychle a výsev je možný během celého vegetačního období. V domácích podmínkách pěstujeme pohanku pouze pro nať. 

Zdroje: BylinkyProVšechny.cz, VitalPlus.org, Uroda.cz, VegMania.cz, AAZdraví.cz, Naturalek.cz